Vorig jaar zijn er in Nederland 737 mensen omgekomen bij een verkeersongeluk. Dat zijn er 155 meer dan in het jaar ervoor en het hoogste aantal sinds 2008. De toename was het sterkst onder fietsers van 75 jaar en ouder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In totaal kwamen 291 fietsers om het leven en 225 inzittenden van een personenauto. Onder de andere verkeersdoden zijn voetgangers, motorrijders en bestuurders van een scootmobiel. In alle categorieën is het aantal verkeersslachtoffers toegenomen. Net als in voorgaande jaren kwamen in 2022 meer mannen (522) dan vrouwen (215) om in het verkeer.
Van de fietsers die vorig jaar verongelukten had bijna de helft een aanrijding met een auto. Een kwart van de fietsdoden viel bij een eenzijdig ongeluk, bijvoorbeeld door een glad wegdek, een verkeerde stuurbeweging of omdat de fietser onwel werd.
Er verongelukten 84 fietsers meer dan in 2021 en van de verongelukte fietsers waren er 150 75 jaar of ouder; in 2021 waren dat er nog 94. Ieder jaar worden het er meer, zegt het CBS.
Overigens is het aantal mensen dat omkomt in het verkeer nog altijd aanzienlijk lager dan in de jaren 60 en 70. In 1972 werd een dieptepunt bereikt met 3264 doden. Daarna maakte de overheid meer werk van verkeersveiligheid, onder meer door in 1975 het dragen van een autogordel verplicht te stellen.
Mede daardoor nam het aantal verkeersdoden geleidelijk af tot 570 in zowel 2013 als 2014. Sindsdien is er weer sprake van een stijging. Organisaties als de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond spreken van ‘schrikbarende cijfers’. De roep om extra maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren is enorm.
Trias Legal is een onafhankelijk legal kantoor gespecialiseerd in het aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht met een speciale focus op het letselschaderecht.
+31(0)10 799 70 40
info@triaslegal.nl Dringende gevallen 24/7 uur bereikbaar.